Közösségi oldalak az oktatásban

Az interneten fellelhető oldalak népszerűsége nagyon gyorsan változik. Egy egyik pillanatban még népszerű oldal hamar el tudja veszíteni presztizsét és egy addig ismeretlen felület egyik napról a másikra népszerűvé válik. A régebbi  közösségi oldalak neveit (myvip, iwiw...) ma már nem sokan ismerik használóként, névről is egyre kevesebben. A mai oldalak tömkelegéből is csak kevés jut el egy-egy emberhez.

social_media_danger.jpg

Ha a közösségi felületekről beszélünk, akkor elsőként a facebook jut eszünkbe. A facebookot ismerik és használják a legtöbben, ez jut el a legszélesebb korosztályhoz. A Pew Research kutatása szerint ugyan a youtube, az instagram és a snapchat is népszerűbb már a fiatalok körében a facebooknál, én mégis ezt az oldalt szeretném megvizsgálni tanári szemmel.

konnyebben-tudunk-majd-embereket-megjelolni-facebook-bejegyz_m4se.jpg

A facebook elsődleges feladata, hogy fenntartsa az ismeretségeinket, könnyebb kommunikációt biztosítson, gyorsan meg tudjunk általa osztani tartalmakat: képeket cikkeket, gondolatokat. Sok előnye és hátránya van a facebookhasználatnak. De úgy gondolom, hogy érdemes alkalmazni az oktatásban.

  1. Ha alkalmazzuk, azzal izgalmasabbá tesszük a tanulást, a megoldandó feladatot a diákoknak.
  2. A facebookon való posztolás (egy költő nevében, osztályoldalon...) lehetővé teszi, hogy a diák által elkészített (és a tanár által ellenőrzött) munka minél több emberhez eljusson.
  3. A posztolások lehetőséget adnak vélemények kifejtésére. Ezek által sokat tanulhatnak a diákok. A pozitív megerősítésen túl megtanulják elfogadni és helyesen értékelni a kritikákat, megtanulják megvédeni az álláspontjukat, vagy átgondolják a saját véleményüket.

Mindegyikhez elengedhetetlen a tanár segítsége, koordinálása.

kozossegi-oldalak-rongaljak-kapcsolatainkat.jpg

Csoportok a facebookon

 

Én a csoportokban látom a facebook egyik legjobban kihasználható lehetőségét. Már az én középiskolai osztályomnak is volt közös facebook csoportja, (igaz, csak diákok voltunk benne) ami leegyszerűsítette a kommunikációt, az információk áramlását az osztályon belül.

A közösségi oldalak egyik funkciója, hogy gyorsan osszunk meg tartalmakat minél több emberrel. Tanárként fontos szempont, hogy minél időigényesebben minél több emberhez eljuttassunk tananyagot, az osztályról készült videókat, képeket. Ha az osztály számára készítünk facebook csoportot, akkor nem kell attól tartanunk, hogy a hiányzó diákok lemaradnak a házi feladatról, a tananyagról.

Ez veszélyes lehet azonban, ha arra gondolunk, hogy mi is milyen könnyen elkalandozunk az elénk kerülő facebook bejegyzések között. Úgy gondolom, hogy nagyon jó, ha az osztálynak van facebook csoportja, de ezt meg kell hagyni a gyors kommunikációra, képcserére, könnyedebb feladatok elkészítésére (pl.: farsangi műsor, gyereknap...), a komolyabb feladatokat pedig egy másik felületen célszerűbb kezelni, ahol nem olyan erős az elkalandozás veszélye. (Erre egy jó példa a google osztályterem, amiről már találhattok egy bejegyzést a blogomon. https://nyomothagyoktanarleszek.blog.hu/2018/10/30/google_227 )

 

Tanárként izgalmasak lehetnek még a szaktárgyi facebook csoportok. Ezekben könnyen tudunk tanácsokat kérni, véleményeket cserélni, tapasztalatokat megosztani, vicces történeteket mesélni. Akár egy adott iskolán belül is létrehozhatunk csoportokat, ahol egy adott szak tanárai értekezhetnek, vagy csatlakozhatunk országos, megyei csoportokhoz is.

letoltes.jpg

Osztályoldal

 

Jó lehetőség lehet még a facebookon osztályoldal létrehozása. Ezt hasonlóan képzelem el, mint egy osztályblogot. Tulajdonképpen a facebookoldal és a blog nem is zárja ki egymást. Az oldal lehetőséget biztosít, hogy az intézményben tanítók, a szülők, vagy azok a diákok, akik az adott intézményben szeretnének tanulni, nagyobb bepillantást kapjanak egy osztály életébe, a tanulók elért eredményeire. (Fontosnak tartom itt is a tanári koordinálást.)

Számtalan kiaknázatlan lehetőségünk van tanárként a közösségi oldalak használatára, amelyek könnyedebbé teszik a tanulást és a tanítást. Csak rajtunk múlik, hogy mennyire kreatívan és könnyedén illesztjük be az oktatásba.

shutterstock_134112389.png