(Forrás)
Ha a google szót halljuk, elsősorban az internetes kereső jut eszünkbe, esetleg a google fiókunk, amelyben a gmailen keresztül az e-maileket fogadjuk, vagy a fotó alkalmazás, amelybe felmenthetőek az elkészített képeink, ezzel megszabadítva a telefonunkat, számítógépünket pár elfoglalt megabájttól. Népszerű még a google drive alkalmazás, amiben dokumentumokat tárolhatunk és oszthatunk meg egymással, esetleg közösen szerkeszthetünk.A googlenek azonban olyan alkalmazásai is vannak, amik kevésbé ismertek, ezért kevesebben használják őket.
Pár héttel ezelőtt találkoztam az úgynevezett google osztályteremmel. A google osztályterem, vagy tanterem (angolul google classroom) kifejezetten oktatási célra létrehozott felület, amely megkönnyíti a tanár és a diákok kommunikációját. Az alkalmazáson keresztül lehetőség van a kommunikációra, értékes információk kitételére. Tanárként akár annyi csoportot hozhatunk létre, ahány osztályban tanítunk.
Az osztályterem egyik füle körülbelül úgy funkcionál, mint a facebook fal oktatási jelleggel. Posztolhatunk egy bejegyzést, vagy készíthetünk egy feladatot a diákoknak. (A falon a kiposztolt feladatoknál látszik, hogy hányan készítették el a feladatot és hányan nem.) Az oldalra tölthetünk fel fájlokat, oszthatunk meg linkeket, megadhatunk dátumokat, mondjuk egy munka elkészítésének határidejét. A határidő közeledtével kapunk emlékeztetőt a feladat beadására. Ajánlom mindenkinek, hogy ismerkedjen meg az alkalmazással. Ez a videó nagyon átfogóan bemutatja a google osztályterem működését. (Sajnos angol nyelvű. A könnyebb megértés érdekében kapcsolható hozzá felirat is.)
Azért írok erről az alkalmazásról, mert úgy gondolom, hogy használata nagyon sokban megkönnyítheti a tanár-diák kommunikációt. Előnye, hogy ebben a csoportban csak az adott évfolyamba járó diákok és a szaktanár van jelen, így belépve a csoportba csupán az adott tárgyhoz, vagy évfolyamhoz kapcsolódó információkat találjuk. A classroom használata során nem kell tömérdek elküldött levél között keresgélni, vajon elküldtük-e a megígért dokumentumokat, tudnivalókat az osztályoknak, csupán be kell lépnünk az alkalmazásba és egyből szembetűnik, hogy hol tartunk.
Úgy gondolom, hogy szaktanárként és osztályfőnökként is használni tudnám ezt a rendszert. Osztályfőnökként az órán elhangzott információkat rögzíteném a csoportban, ezáltal azok is hozzáférhetnének, akik testben, vagy lélekben nem voltak jelen az órán. Otthon a szülők a gyerekeken keresztül az általam megírt bejegyzéseket láthatnák, így elkerülhetőek a félreértések, elveszett információk. Szaktanárként a kiadott feladatokat írnám a csoportokba, szintén olyan megfontolásból, hogy akik nem voltak jelen, azok is értesüljenek az elkészítendő feladatokról, illetve a követelmények rögzítésével (dátum, elkészítendő oldalak száma, betűméret, források száma…) egyértelműsítenénk már a folyamat elején a kritériumokat és nem lenne lehetőségük a diákoknak a határidő kikerülésére.
Hátránya lehet, hogy használatához szükséges google fiókkal rendelkezni. Ha már egy diáknak nincs google fiókja, akkor nem alkalmazható az egész osztályban. Ezt úgy tudom kiküszöbölni, ha év elején a szülőértekezleten bemutatom a szülőknek az alkalmazást és megkérem őket, hogy (kisebbeknél) a saját google fiókjukon belül, vagy nagyobb diákok esetén egy külön fiókot hozzanak létre gyermeküknek. Az órai odafigyelésben is hátrányt jelenthet, ugyanis a diákok mondván, hogy úgyis bekerül a csoportba, nem figyelnek az órán.
Mindemellett úgy gondolom, hogy alkalmazása megér egy próbát. Csoportonként és tanáronként változik, hogy mennyire segíti vagy hátráltatja a tanulást.
(Forrás)