Google

0_w_3koj9hfcrfhr6l.jpg

(Forrás)

Ha a google szót halljuk, elsősorban az internetes kereső jut eszünkbe, esetleg a google fiókunk, amelyben a gmailen keresztül az e-maileket fogadjuk, vagy a fotó alkalmazás, amelybe felmenthetőek az elkészített képeink, ezzel megszabadítva a telefonunkat, számítógépünket pár elfoglalt megabájttól. Népszerű még a google drive alkalmazás, amiben dokumentumokat tárolhatunk és oszthatunk meg egymással, esetleg közösen szerkeszthetünk.A googlenek azonban olyan alkalmazásai is vannak, amik kevésbé ismertek, ezért kevesebben használják őket.

google-apps.jpg

Pár héttel ezelőtt találkoztam az úgynevezett google osztályteremmel. A google osztályterem, vagy tanterem (angolul google classroom) kifejezetten oktatási célra létrehozott felület, amely megkönnyíti a tanár és a diákok kommunikációját. Az alkalmazáson keresztül lehetőség van a kommunikációra, értékes információk kitételére. Tanárként akár annyi csoportot hozhatunk létre, ahány osztályban tanítunk.

Az osztályterem egyik füle körülbelül úgy funkcionál, mint a facebook fal oktatási jelleggel. Posztolhatunk egy bejegyzést, vagy készíthetünk egy feladatot a diákoknak. (A falon a kiposztolt feladatoknál látszik, hogy hányan készítették el a feladatot és hányan nem.) Az oldalra tölthetünk fel fájlokat, oszthatunk meg linkeket, megadhatunk dátumokat, mondjuk egy munka elkészítésének határidejét. A határidő közeledtével kapunk emlékeztetőt a feladat beadására. Ajánlom mindenkinek, hogy ismerkedjen meg az alkalmazással. Ez a videó nagyon átfogóan bemutatja a google osztályterem működését. (Sajnos angol nyelvű. A könnyebb megértés érdekében kapcsolható hozzá felirat is.)

google-classroom.png

Azért írok erről az alkalmazásról, mert úgy gondolom, hogy használata nagyon sokban megkönnyítheti a tanár-diák kommunikációt. Előnye, hogy ebben a csoportban csak az adott évfolyamba járó diákok és a szaktanár van jelen, így belépve a csoportba csupán az adott tárgyhoz, vagy évfolyamhoz kapcsolódó információkat találjuk. A classroom használata során nem kell tömérdek elküldött levél között keresgélni, vajon elküldtük-e a megígért dokumentumokat, tudnivalókat az osztályoknak, csupán be kell lépnünk az alkalmazásba és egyből szembetűnik, hogy hol tartunk.

Úgy gondolom, hogy szaktanárként és osztályfőnökként is használni tudnám ezt a rendszert. Osztályfőnökként az órán elhangzott információkat rögzíteném a csoportban, ezáltal azok is hozzáférhetnének, akik testben, vagy lélekben nem voltak jelen az órán. Otthon a szülők a gyerekeken keresztül az általam megírt bejegyzéseket láthatnák, így elkerülhetőek a félreértések, elveszett információk. Szaktanárként a kiadott feladatokat írnám a csoportokba, szintén olyan megfontolásból, hogy akik nem voltak jelen, azok is értesüljenek az elkészítendő feladatokról, illetve a követelmények rögzítésével (dátum, elkészítendő oldalak száma, betűméret, források száma…) egyértelműsítenénk már a folyamat elején a kritériumokat és nem lenne lehetőségük a diákoknak a határidő kikerülésére.

Hátránya lehet, hogy használatához szükséges google fiókkal rendelkezni. Ha már egy diáknak nincs google fiókja, akkor nem alkalmazható az egész osztályban. Ezt úgy tudom kiküszöbölni, ha év elején a szülőértekezleten bemutatom a szülőknek az alkalmazást és megkérem őket, hogy (kisebbeknél) a saját google fiókjukon belül, vagy nagyobb diákok esetén egy külön fiókot hozzanak létre gyermeküknek. Az órai odafigyelésben is hátrányt jelenthet, ugyanis a diákok mondván, hogy úgyis bekerül a csoportba, nem figyelnek az órán.

Mindemellett úgy gondolom, hogy alkalmazása megér egy próbát. Csoportonként és tanáronként változik, hogy mennyire segíti vagy hátráltatja a tanulást.

android_nyaloka.jpg

(Forrás)